• Bierbrouwer Heineken heeft in de afgelopen zomermaanden wereldwijd iets meer bier verkocht dan in het derde kwartaal van 2023.
  • Vooral de verkopen van het merk Heineken groeiden sterk.
  • Vorig jaar had de Nederlandse brouwer veel last van tegenvallend zomerweer in Europa, waardoor de terrassen minder vol zaten.
  • Lees ook: Restaurants rukken op, aantal cafés neemt af: dit zijn de trends in de horeca

Heineken heeft de afgelopen zomermaanden iets meer bier verkocht dan tijdens het tegenvallende derde kwartaal van vorig jaar. In Europa en de regio Afrika/Midden-Oosten dronken consumenten meer bier van het concern, dat ook onder meer Amstel en Desperados in handen heeft. In de Verenigde Staten en de Aziatisch/Pacifische regio vielen de verkopen tegen.

Heineken verkocht in de hele wereld 0,7 procent meer bier dan in dezelfde periode vorig jaar, als de effecten van overnames niet worden meegerekend. Vorig jaar had de Nederlandse brouwer veel last van tegenvallend zomerweer in Europa, waardoor de terrassen minder vol zaten. Wereldwijd verkocht het concern toen uiteindelijk 4 procent minder bier. Heineken geeft nu geen specifieke reden voor de opnieuw tegenvallende verkopen.

“Over het geheel genomen blijft ons bedrijf volgens plan presteren, ondanks het feit dat sommige markten te kampen hebben met uitdagende trends bij consumenten en in de sector”, licht topman Dolf van den Brink toe. De winstverwachting voor dit hele kalenderjaar blijft hetzelfde.

Het aandeel Heineken steeg woensdag op de Amsterdamse beurs met bijna 3 procent.

Merk Heineken doet het goed

De biertjes van het merk Heineken zelf deden het beter dan gemiddeld, met een groei van 9 procent. Ook premiummerken zoals Kingfisher Ultra in India en Savanna in het zuiden van Afrika presteerden volgens de brouwer goed. De divisie alcoholvrij en cider groeide met 11 procent.

De eerste maanden van dit jaar noteerde Heineken nog een grotere verkooptoename, nadat er in 2023 in totaal 5 procent minder was verkocht dan een jaar eerder. Toen merkte Heineken al de effecten van de hoge inflatie en moeilijkere economische omstandigheden wereldwijd.

LEES OOK: Hogere prijzen en zwak consumentenvertrouwen drukken groei bij horeca in 2024 en 2025, verwacht ING